Binnen de marketingwereld wordt er veel gesproken over CRM en CRM-software. Elk CRM-systeem is anders, dat weet elke marketeer. Maar er zijn enorme verschillen wanneer het komt tot generieke CRM-systemen en branchespecifieke oplossingen. Wij willen in dit artikelen een aantal vragen beantwoorden, zoals: ‘wat is CRM?’ en ‘waarom heb ik branchespecifieke software nodig?’.
Wat is CRM?
De afkorting CRM betekent ‘Customer Relationship Management’, wat in het Nederlands ‘klantrelatiebeheer’ betekent. Dit beschrijft de ondernemende taak om alle beschikbare middelen voor klantrelatiebeheer zo efficiënt mogelijk in te zetten. Hiervoor worden de processen zoveel mogelijk geoptimaliseerd en op een besparende manier ingericht.
De afkorting ‘CRM’ staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In essentie bestaat CRM uit twee kanten:
- Het beheren van al het contact met klanten
- De automatisering van processen
Een CRM-systeem functioneert om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.
Waarom heeft u branchespecifieke CRM-software nodig?
Een CRM-systeem is opgebouwd uit verschillende functionaliteiten. Elke functionaliteit bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in een bedrijf en heeft tal van verantwoordelijkheden die het beheer van de resulterende processen ondersteunen. In sommige gevallen kunnen bepaalde processtappen volledig worden geautomatiseerd met de CRM-software. De CRM-software moet echter precies bij het bedrijf passen.
Veel CRM-leveranciers hebben zich daarom in de loop der jaren gespecialiseerd in bepaalde sectoren en hebben hun oplossingen aangepast aan de processen van de betreffende industrie. Tegenwoordig zijn er tal van CRM-oplossingen met veel verschillende functies die zich richten op specifieke bedrijven.
Niet elk bedrijf heeft alle functies die het bevat nodig. Andere bedrijven hebben daarentegen veel meer functies nodig om hun eigen processen te dekken. Daarom wordt aanbevolen om te vertrouwen op een branchespecifieke CRM-software. Dit bevat al in zijn standaardversie veel belangrijke functies die nodig zijn voor de respectieve industrieën.